Láhev dobrého a kvalitního vína nám většinou zpříjemní večer. Některým ale povznese náladu i při pohledu na utěšeně…
Láhev dobrého a kvalitního vína nám většinou zpříjemní večer. Některým ale povznese náladu i při pohledu na utěšeně rostoucí konto. Královský mok totiž nemusí zůstat jen skvělým pitím, ale může se stát i velmi dobrým investičním nástrojem. O archivní vína je zájem a pro příklady nemusíme chodit daleko. Na trhu se neztratí ani kvalitní vína z Moravy.
Lahve dražší než Ferrari
Tak jako třeba káva nebo kakao je i víno dobře obchodovatelná komodita. Nejčastějšími zájemci o kvalitní lahve bývají hotely nebo luxusní restaurace, ale i soukromí sběratelé a gurmeti, kteří si prostě jen chtějí dopřát. A za dobré víno neváhají zaplatit třeba ani desetitisíce korun.
Některé kousky ale mohou mít ještě daleko vyšší cenu. Jen pro představu, v roce 1985 archeologové objevili na zámku v Bečově nad Teplou 133 lahví prvotřídního vína, koňaku a šampaňského z 19. století. Další tři lahve pak odhalily průzkumy v roce 2011. Cenu těchto 136 lahví z Karlovarska znalci vyčíslili na zhruba 20 milionů korun, tedy asi na 200 tisíc za jednu.
Ve vinné sbírce jsou hlavně francouzská vína bordeaux nebo burgundské, ale i portské a šampaňské. A právě taková vína mají úspěch i dnes. Zatímco bečovský tekutý poklad zůstal v depozitáři, mnoho lahví kvalitních vín je k dispozici právě pro obchod. Jen je třeba umět si správně vybrat, výhodně nakoupit a vědět, kdy a komu je třeba víno prodat.
Čtěte také: „Když v kuchyni vládnou gastroinženýrky ze Smíchova“ ⇒
Vína s příběhem
Běžné roční zhodnocení investičního vína se pohybuje kolem 13 procent a nejvyšší ceny na trhu obyčejně dosahuje za 10 až 20 let. Jeho hodnotu přitom ovlivňuje jakost, ročník, původ, dostupnost na trhu nebo případná ocenění. Obecně ale platí, že chybu neuděláte s ověřenými velkými značkami, takzvanými grand cru classé.
Z francouzských vín je tradiční volba bordeaux, u kterého bývá riziko ztráty nejnižší. Na druhou stranu ale budete mít i vysokou konkurenci. Zkusit můžete také burgundské, kterého je na trhu méně, ale ne všechna tato vína jsou cenově stabilní. Nicméně za experiment podle znalců stojí Châteauneuf-du-Pape, jehož starší ročníky nejsou prakticky k dostání, a tak na lukrativní prodej stačí počkat třeba jen pět let.
Druhým tipem odborníků je Itálie. Respektive velká vína z Toskánska, jako jsou Sassicaia, Solaia nebo Ornellaia a jistý poteciál má i Barolo.
Čtěte také: „Italské speciality dominují české kuchyni“ ⇒
Vydělat se ale dá i na českých, respektive moravských vínech. Výhodou jsou nižší vstupní náklady, přičemž se jejich zhodnocení pohybuje kolem 10 procent. Je ale potřeba mít dobrý přehled v jednotlivých odrůdách, protože ne všechny se k archivaci hodí. Z bílých vín můžete počítat s Veltlínským zeleným nebo Rulandským šedým, z červených pak s Frankovkou. I pro tuzemská vína ale platí, že musí pocházet z osvědčených vinic a obsahovat dostatek tříslovin.
Pozor naopak dejte, pokud máte zájem investovat do portského nebo „bublinek“.
U těch je třeba nejprve dobře zvážit strategii prodeje. Protože co se týká ročníkového portského, pokud nemáte americkou či britskou klientelu a spoléháte jen na střední Evropu, nejspíš příliš neuspějete. A jistá úskalí skrývá i šampaňské, jehož neprůmysloví producenti se rekrutují právě z komunity znalců — tedy těch, kterým i vy chcete nakonec prodávat.
Zkušení investoři často nakupují víno en primeur. To je ještě nelahvované a má před sebou dva roky zrání v sudu. Jeho cena je výrazně nižší a roste až od chvíle, kdy se v lahvích dostane na trh. Druhým trikem profesionálů je nakupovat ve velkém. Minimálně po standardních baleních, a to i drahá investiční vína. Jednak mají tato originální balení vyšší cenu na aukcích a burzách, jednak budete mít cenovou výhodu i v případě přímých odprodejů. Taková restaurace jistě bude mít zájem o víc než jen jednu lahev.
Tak jako u jiných investičních nástrojů i v případě vín je dobré mít široké portfolio. Ne každý je skutečný znalec vín a ne každý má stejný vkus i chuť. Je tedy dobré mít také menší část lahví méně známých vín, která sami znáte, chutnají vám a jejichž příběh můžete zákazníkům vyprávět.
Pozor na skladování a DPH
I to nejlepší víno musí do kvality, a tedy i hodnoty, nejprve dozrát. A k tomu také potřebuje určité podmínky. Na svůj triumf by mělo čekat v temnu při teplotě mezi 10 a 12 stupni. Místo by také mělo mít stabilní vlhkost. Tedy nejlépe vinný sklep. Jenže upřímně: „Kdo z nás to má?“
Alternativu naštěstí nabízí například specializované vinotéky, u kterých si můžete pronajmout box. Vinotéka vám pak vystaví zvláštní certifikát, kterým pak při prodeji prokážete kontrolované uskladnění vína.
A zde je třeba zmínit ještě jednu radu pro ty, kteří skutečně zvažují větší investici do vína: staňte se plátci DPH. Důvod je prostý. Pokud budou vaši klienti restauratéři, hoteliéři nebo soukromí podnikatelé, nejspíš si budou chtít daň z nákupu drahého vína odečíst. A pokud vy budete nakupovat jen jako fyzická osoba, sami si toto DPH neodečtete, a v konečném důsledku tak přijdete o 21 % z prodejní ceny.
Připijte si se Zonky
Víno jako dobrá investice zní noblesně a slibně.
Chce to ale hodně znalostí, obchodního umu a také trpělivosti. Na zisk můžete čekat i desítky let.
Pokud byste ale chtěli své peníze zhodnotit rychleji, zkuste to s námi na Zonky. Investovat můžete už od pár stovek, a komu peníze půjčíte, záleží jen na vás. Stačí si přečíst příběhy našich klientů a zjistit, na jaký projekt vaše peníze potřebují. Čím víc malých částek investujete, tím nižší bude riziko ztráty a naopak vyšší může být váš zisk. Naši investoři vydělávají v průměru až 7% ze svých vkladů!
Tak si s námi přiťukněte! Registraci jednoduše vyřídíte online.