Vánoce se pro mnohé domácnosti rovnají velké finanční zátěži. Ty proto o to víc slyší na slevy. To, že mohou být i…
Vánoce se pro mnohé domácnosti rovnají velké finanční zátěži. Ty proto o to víc slyší na slevy. To, že mohou být i nevýhodné, už v tom shonu ale nikdo neřeší.
Není třeba popisovat předvánoční dobu. Shon, nervozita, chaos, davy, zoufalost a mnohdy obavy z nedostatku financí. Nadává každý, ale opakovaně na tento vlak každoročně všichni naskakují. Hledat smysl Vánoc je jedna věc, ale my se zamyslíme nad vánočními (ne) slevami.
Češi mají v posledních letech rostoucí zájem nakupovat výhodně, v porovnání s okolními státy jsou totiž citlivější na cenu. Český zákazník se také začal více orientovat na kvalitu zboží. Tento fakt se projevuje i v předvánočním nakupování, kdy lidem nevadí počkat si na výhodné cenové nabídky. Zároveň od obchodníků očekávají zařazení širšího sortimentu kvalitního zboží.
V předvánočním období používají prodejci nejrůznějších fíglů a lákadel, ty jsou ale vlastně stále stejné. S žádnými novinkami, „jak lépe ošidit zákazníka“, obchodníci nepřišli. A experimentovat nehodlají — vědí, co funguje. Začíná to od slevy nejméně 20 %. Tu už lidé berou v potaz. Na slevy 40–50 % reagují už i lidé, kteří mají více peněz.
Nenechte se nachytat.
Všude teď z výloh křičí plakáty, které slibují až 70% slevy. No jo, ale podle obchodní inspekce jsou tyto „slevy“ jen zdánlivé. Sleva ve výši 70 % je jen trik. Majitel firmy s oblečením značky Bushman Jindřich Melichar vysvětluje, „že v Česku si žádný maloobchod nemůže dovolit dva měsíce takový výpad příjmů. „V minulých letech dokonce provedl akci“ sleva 90 % na hadry.“ Šlo však o hadry na podlahu, ne oblečení. Tím chtěl upozornit na absurditu tohoto typu slev a věřil, že si to zákazníci uvědomí.

Zonky letos asi opět dostane ponožky!
Že by tedy byly předvánoční „slevy“ pouhý blud?
Nikoliv — na nějakém zboží se dá i ušetřit. Obecně lze říct, že se v tomto období vyplatí pořídit zboží s vyšší cenou, u kterého se neočekává zlevnění. Jedná se třeba o dražší vybavení na sport, které se logicky zlevní až po sezóně.
Jak nenaletět:
- Zajímejte se o původní cenu.
Mezi triky prodejců patří krátkodobé zdražení zboží před slevou, aby poté více vynikla procentní sleva.
- Nevýhodná sleva existuje.
Pokud je zboží podezřele laciné, bude v tom pravděpodobně háček. Třeba v podobě nulové garance.
- Průzkumy, rady, diskuze.
Nenechte se ovlivnit reklamou a raději se poraďte se zkušenějšími.
Přejeme vám krásné a hlavně klidné, výhodné a radostné předvánoční chvíle. Pokud je neprožíváte, zkuste jít jinou cestou, třeba tou s námi na Zonky.