Jaké bylo vaše novoroční předsevzetí? Přestat kouřit, shodit kila nabraná z vánočních rohlíčků nebo získat lepší práci?…
Jaké bylo vaše novoroční předsevzetí? Přestat kouřit, shodit kila nabraná z vánočních rohlíčků nebo získat lepší práci? Základem úspěchu všech vašich předsevzetí je silná vůle a hlavně plánování. Dobrý plán je něco, co od začátku určí, zda budete ve svém snažení úspěšní, či toho necháte po pár týdnech a vrátíte se ke své chaotické rutině.
Text: Radek Mojžíš, Foto: Shutterstock
I když jste často odhodlaní něco změnit, často se vymlouváte na nedostatek času. Každý začátek je ale těžký. Škola nebo pracovní schůzky vám zabírají tolik prostoru, že si myslíte, že nestíháte vůbec nic jiného. Třeba dojít po měsících přemlouvání na hodinu do fitness centra. Proto vám přinášíme sedm jednoduchých triků, které vám pomohou zorganizovat den:
1. Pořiďte si diář nebo zápisník
Nebo aspoň začněte používat ten, co stejně máte v mobilu. Pokud se rozhodnete pro starou dobrou papírovou verzi, ujistěte se, že máte dostatek místa na své poznámky. Bude vám tak stačit jen jeden, do kterého si vždy poctivě vyplňte nejdůležitější úkoly a povinnosti. Ze začátku se vám může stát, že ho často zapomenete doma. Je to ale o zvyku a brzy zařadíte diář do nezbytností, bez kterých se neobejdete.
2. Zorganizujte si svoje úkoly
K tomu vám nejlépe pomohou barvy. Rozdělte svoje činnosti do různých kategorií podle druhu a priorit. Nejlépe pak poznáte, co vám zabírá nejvíce času. Nestane se tak, že byste nějakou činnost (třeba novoroční dřinu v posilovně) neúmyslně zanedbávali.
Své povinnosti rozdělte do různých kategorií podle druhu a priorit.
3. Priority na prvním místě
Určete si, který úkol je pro vás nejdůležitější. Nenechte se rozhodit, dejte si chvilku na přemýšlení. Sami dobře víte, která činnost vám zabere nejvíce času a který termín nejvíce hoří. Důležité je také vytvořit svůj vlastní systém priorit, který vám bude nejvíce vyhovovat. Druhy činností můžete označit třeba písmeny. Nikdy tak neztratíte přehled o tom, co vás který den čeká.
4. Určete si přesný čas na vaše úkoly
Každá činnost by vám měla zabrat přesnou dobu a jen tak můžete dodržet svůj rozvrh. Pozor, nesmíte ale své časové možnosti podcenit nebo přecenit. Buďte hlavně realističtí. Pracovní schůzky se mohou často protáhnout nebo nečekaně přesunout na jiný termín. Vždy platí, že je lepší vymezit si více času a nebýt neustále pod tlakem. Například učení na důležité zkoušky vám zabere vždy více času, než si původně myslíte. A to nejen tehdy, když ho prokládáte sledováním seriálů a další internetovou prokrastinací.
5. Mějte časovou rezervu
Ta je důležitá pro vaše pohodlí. Jen tak vás nebude denní plán stresovat a v pohodě ho splníte. Nedávejte si nesplnitelné cíle a vždy počítejte s neočekávanou událostí. Nebudete tak pak ve vleku příliš těsně naplánovaných schůzek. Ty totiž mohou být ve výsledku delší, než jste plánovali. Jinak budete rychle frustrovaní z toho, že jste nestihli to, co jste chtěli.
6. Buďte flexibilní
Úspěch vaše organizovaného já zajistí i určitá míra kreativity. Máte pocit, že vám váš denní plán nevyhovuje a cítíte se příliš vytížení nebo naopak máte příliš velké časové prostoje? Není nic jednoduššího než se na chvíli zastavit a přenastavit si svůj plán. Zamyslete se znovu nad svými prioritami a tím, co si opravdu přejete během dne stihnout. Jen tak dosáhnete požadovaných cílů a zlepšení.
7. Odměňte se
Jakmile začnete zvládat dodržovat nový rozvrh s lehkostí a vaše priority jsou již nastavené, odměňte se. Dejte si den volna, dopřejte si masáž nebo jinou relaxaci. Tou může být pár skleniček vína s přáteli nebo dobrý film v kině o víkendu. Načerpáte energii na další týden plný termínů, priorit a dobře míněných předsevzetí. Život totiž nemůže být pořád jen o plánování a přesném dodržování časového harmonogramu.