Pokud dnes někdo nezná populární online velkoobchod Amazon, je to spíše rarita. Stejně tak jako Amazon vnesl revoluci…
Pokud dnes někdo nezná populární online velkoobchod Amazon, je to spíše rarita. Stejně tak jako Amazon vnesl revoluci do online nakupování, přinesl i nesrovnatelně velké bohatství svému zakladateli – Jeffu Bezosovi. Jaké je tajemství jeho úspěchu?
Před několika týdny dosáhlo jmění Jeffa Bezose, zakladatele nákupního gigantu Amazon, neuvěřitelných 105 miliard dolarů. Tím překonal na žebříčku miliardářů Billa Gatese, jehož odhadované bohatství se pohybuje kolem 95 miliard dolarů.
Bezos nebo Gates? Amazon nebo Microsoft?
Než se dostaneme k tajemství Bezosova úspěchu, zmiňme ještě, jak k této změně v pořadí miliardářů došlo. Hodnota Bezosova majetku se totiž odvíjí primárně od ceny akcií Amazonu. Ty v lednu dosáhly na svůj dvanáctiměsíční vrchol. V případě jejich poklesu by relativně ubylo i Bezosovo bohatství. Dalším rozhodujícím faktorem je pak to, že Bill Gates už skrze svoji nadaci, kterou řídí se svou ženou Melindou, rozdal více než 35 miliard dolarů na dobročinné účely.
Strategie, která pomohla Bezosovi učinit z Amazonu jednu z nejhodnotnějších firem současnosti.
- Naučte se cestovat v čase
Během nedávného rozhovoru na summitu v Los Angeles Bezos prohlásil, že vždy, když se potýká se zásadním rozhodnutím, které má moc ovlivnit jeho kariéru, snaží se představit, jak bude svět kolem vypadat, až mu bude 80 let. Toto jednoduché cvičení mu pomůže dělat taková rozhodnutí, kterých ze zkušenosti v budoucnu co nejméně lituje.
Přetočte svůj život o trochu (nebo o hodně?) dopředu a snažte se ujasnit si, jaké své volby budete případně nejméně litovat. Díky tomu budete podle Bezose schopni činit dlouhodobě kvalitnější rozhodnutí.
Přečtěte si také o miliardovém myšlení Elona Muska!
- Buďte posedlí vaším zákazníkem
Podle Bezose není cestou k vítězství soustředění se na vaši konkurenci, ani na váš produkt. Jistě, i tyto dva faktory hrají zásadní roli, ale podle dnes nejbohatšího muže světa je tím nejpodstatnějším soustředit se na vašeho zákazníka – na jeho spokojenost a zejména pak na splnění potřeb, o kterých zatím ještě ani neví, že je má.
Zákazníci jsou totiž vždy tak trochu nespokojení. I když o tom zatím nemusí vědět a zdá se, že váš business se vyvíjí docela dobře. Vaši zákazníci už teď chtějí něco ještě lepšího, než jim teď nabízíte. Touha uspokojit přání (do značné míry dosud nevyřčené) vašich zákazníků, vás povede vstříc neustálým inovacím a pomůže jej udržet na špičce.
- Každý den má číslo jedna
Co si pod tím představit? Bezos radí, abyste každý den uvažovali tak, jako kdyby to byl první den, kdy rozjíždíte své podnikání. Všichni jsme slyšeli o dravosti a rychlosti startupů, která je žene k neskonalé efektivitě. Klíčem je přenést podobnou náladu i do vaší společnosti – ať už jste startup, nebo máte 350 000 zaměstnanců jako Amazon – vždy byste se měli snažit pohybovat co nejrychleji.
Ve svém dopise akcionářům z roku 2016 Bezos vysvětluje, proč je dané pravidlo tak důležité: „Den dva je dnem stagnace. Po něm následuje už jen naprostá irelevance na businessovém poli, která se snoubí s bolestivým úpadkem vaší společnosti a její následnou smrtí. To proto je [v Amazonu] vždy den jedna!“