České inovativní firmy plánují růst. V příštích dvou letech chtějí zaměstnat více lidí, některé i o polovinu. Nejspíš…
České inovativní firmy plánují růst. V příštích dvou letech chtějí zaměstnat více lidí, některé i o polovinu. Nejspíš to ale nebude tak jednoduché. Už teď si ředitelé a manažeři oslovených společností stěžují na nedostatek kvalifikovaných sil a v řadě případů rozvoji brání také legislativa. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ipsos mezi 51 českými inovačními firmami, které se letos zapojily do soutěže Zonky Innovation Awards.
Více než padesátiprocentní nárůst zaměstnanců podle průzkumu plánuje třetina z oslovených firem. A žádná z nich naopak neplánuje propouštět. Problém ale je, že už teď je na trhu nouze o pracovníky, kteří mají dostatek zkušeností a potřebnou kvalifikaci. Další velkou překážkou v rozvoji podnikání vidí vedení oslovených společností v administrativní zátěži a také legislativě. V dotazníku to zmínila skoro třetina firem.
Co naopak rozvoji pomáhá nejvíc, jsou podle ředitelů a manažerů akcelerátory nebo inovační huby. A desetina respondentů si myslí, že nejlepší formou podpory inovačních společností je regulatory sandbox. Tedy prostředí, ve kterém mohou firmy testovat své produkty pod dohledem regulátora s jednou výhodou – v testovacím režimu jsou vypuštěna některá veřejnoprávní pravidla. 20 procent respondentů pak uvedlo, že rozvoj technologických nebo inovačních firem není potřeba podporovat.
Automatizace, robotizace a marketing
Z průzkumu Ipsosu také vyplynuly dva trendy, které budou pro technologické firmy aktuální. Prvním z nich je postupná automatizace nebo robotizace služeb. Skoro polovina oslovených firem počítá s tím, že by do 5 let mohly automatické postupy nahradit část jejich zaměstnanců.
Druhým trendem, které dotazníkové šetření ukázalo je, že inovativní firmy mnohem více vsází na marketing. Pro svůj chod ho považují tyto aktivity za klíčové a většina firem má pro svá marketingová oddělení dokonce vyčleněný samostatný rozpočet. Ten navíc plánují navyšovat, stejně jako kapacity marketingových pracovníků.