Začít s vlastním podnikáním chce odvahu. Mnoho začínajících podnikatelů si láme hlavu s tím, do jakého oboru…
Začít s vlastním podnikáním chce odvahu. Mnoho začínajících podnikatelů si láme hlavu s tím, do jakého oboru by se vlastně měli vrhnout. Lukáš Vodička má jasno. Nezáleží totiž na tom, jaký obor si vyberete, důležité jsou dvě věci: aby vás to bavilo a aby to pomohlo lidem v okolí.
Produktivita zaměstnanců ve firmě závisí na mnoha faktorech. Jedním z nich je bezpochyby také přítomnost nadřízeného, protože buďme k sobě upřímní, když nás někdo pozoruje, pracujeme usilovněji, než když nám nikdo nehledí přes rameno. Každý zaměstnavatel, který se někdy octl na pozici zaměstnance, se nejspíš ptá sám sebe, zda jeho zaměstnanci skutečně pracují tak, jak mají, i v době jeho nepřítomnosti.
A přesně na tuto otázku mu odpoví Lukáš Vodička a jeho podnik, který se příhodně jmenuje „Zkontrolujeme.“ Prozraď mi, Lukáši, jak ses k podnikání vůbec dostal?
O podnikání jsem začal přemýšlet vlastně už velmi dávno. Především díky mé, z určitého pohledu neklidné povaze, která nesnese sedět v kanceláři od 9:00 do 17:00. Podnikání mi dává svobodu být vlastním pánem, i když někdy musím sedět v kanceláři od 7:00 do 23:00. (smích)
Tomu říkám odhodlání. Já bych v 11 večer pracovat nejspíš nedokázala, takže tohle opravdu obdivuji. Tvé podnikání je celkem unikátní. Čím se tvůj podnik vlastně zabývá?
Nabízíme mnoho služeb, ale naše zákazníky nejčastěji zajímá návštěva tajného zákazníka, na který je často navázané školení. Ale také je pro ně důležitý audit či dotazování — nejčastěji tak zjistí názor na vlastní služby, značku, produkt atp. Samozřejmě i s tím umíme pomoci.
Osobně jsem se s pojmem „tajný návštěvník“ nebo, jak se mu také často říká, „mystery shopper“, setkala. Přesto mě ale zajímá, jak bys jej čtenářům jednoduše popsal.
Mystery shopping přináší úhel pohledu zvenčí a odstraňuje provozní slepotu. Každý zaměstnanec pracuje na 100 %, když je šéf nablízku. Ale jak to vypadá, když šéf odejde? Díky návštěvě tajného zákazníka, mystery shoppera, lze snadno zjistit, v čem jsou zaměstnanci dobří, a za to je pochválit, nebo v čem se mohou zlepšit, a s tím jim pomoci — například školením šitým na míru.
Ve finále tak vydělají všichni. Zaměstnanci lépe pracují, dostávají odměny a bonusy. Protože jsou motivovaní, chovají se lépe k zákazníkům. Z nich se pak stávají věrní zákazníci, kteří více utrácejí, doporučují služby a produkty, se kterými jsou spokojení. A spokojený je i šéf, protože mu tak firma víc vydělá, je v klidu, ušetří čas i starosti. Takže to je mé podnikání — pomáhám vytvářet spokojené a prosperující podnikání.
To zní jako hodně přínosná věc, kterou určitě ocení nejeden podnikatel. Kdo se o tvé služby nejčastěji zajímá? Jsou to velké firmy, nebo spíše menší?
Vlastně všichni, kdo prodávají (ať už služby, či produkty) nebo jsou v kontaktu se zákazníky. A je úplně jedno, jestli se jedná o malou, střední, či velkou firmu. Pomoci umíme každému.
Rozběhnout takhle komplexní podnikání určitě není jednoduché. Máš nějakého pomocníka?
Samozřejmě že mám, tohle není práce pro jednoho. (smích) Nejbližším spolupracovníkem je přítelkyně, která mi pomáhá s agendou a právní stránkou. Za což jsem opravdu rád, protože administrativa a veškerá agenda, kterou na nás stát nakládá, jsou asi nejtěžší věcí na celém podnikání. Bez toho by to byla čistě zábava.
A samozřejmě jsem vděčný za její podporu, která byla, je a bude nedocenitelná. Hlavně si cením její víry, že vše zvládnu. Čas od času se každý potýkáme s překážkami a je fajn mít někoho, kdo přispěchá na pomoc. Dále mám taky tým spolupracovníků a několik tisíc mystery shopperů, bez kterých by to prostě nešlo.
Myslím, že ty i tvůj tým odvádíte skvělou práci a určitě ji budete odvádět i nadále. Jakou máš se svou firmou vizi do budoucna?
To jsem rád, že si to myslíš. Moje vize do budoucna? Určitě neusnout na vavřínech a nadále přinášet kvalitní službu, lépe řečeno čím dál kvalitnější službu. Vím, že taková vize může znít velmi obecně, nicméně v naší branži je kvalita alfou omegou. Klienti musí mít 1000% jistotu, že informace, které získávají, jsou zcela spolehlivé. A (nejen) proto je nikdy nesmíme zklamat.
S tímto přístupem určitě nikoho nezklamete a já musím říct, že jsem hrdá, že takový podnik je součástí projektu Zonky místa. Ty jsi na Zonky investorem, že ano? Proč sis vybral právě Zonky?
Ano, na Zonky investuji něco přes rok. Líbí se mi koncepce, kdy mohu půjčit někomu, aby si splnil svůj sen nebo vyřešil aktuální potřebu. Přitom jmenovitě, cíleně, a chci-li, tak po malých částkách. Dělám dobrý skutek, na kterém ještě vydělám, a přitom lidé, kterým půjčuji, mají lepší podmínky než v bance. V neposlední řadě investuji na Zonky i pro přístup týmu Zonky, který je prostě skvělý.
Zonky mám rád, a když vidím, jak mi zákaznická podpora vždy se vším ochotně pomůže, tak sám nemohu jinak než také pomoci. Navíc se mi líbí i ta myšlenka, že se díky projektu Zonky místa čas od času setkám s úplně novou tváří. Bude zajímavé si s někým „poklábosit“ o investování na Zonky.
Jsem ráda, že jsi se Zonky takto spokojený, to je vždy radost slyšet. Mám pro tebe poslední otázku. Kdybys měl čtenářům dát nějaký tip na založení vlastního podnikání, jaký by to byl?
Určitě je spousta možností, jak a v čem podnikat. Mé subjektivní doporučení by bylo: „Vyberte si takový obor, který vás bude bavit a v němž svým působením pomůžete lidem okolo sebe a budete jim dělat radost — pak už je v podstatě jedno, co budete dělat.“
To je krásná rada. Moc děkuji za rozhovor a doufám, že se ti bude ve tvém podnikání dařit. A pokud i vy máte nápad, který vás nadchl a který by třeba pomohl lidem ve vašem okolí, zkuste to s námi na Zonky.